Toen was het alweer maart - Reisverslag uit Guilin, China van Rob Reijs - WaarBenJij.nu Toen was het alweer maart - Reisverslag uit Guilin, China van Rob Reijs - WaarBenJij.nu

Toen was het alweer maart

Door: Rob Reijs

Blijf op de hoogte en volg Rob

07 Maart 2014 | China, Guilin

En toen was de eerste week van maart alweer voorbij, de dagen vliegen om.

Hoewel we veel vrije tijd hebben kunnen we ons toch prima vermaken. Een aantal van ons groepje hebben muziekles genomen op ukelele, viool en de typisch Chinese 'zheng'. Dit is een soort horizontale harp op een plankje die je moet bespelen met verlengstukken aan je vingers. Ook zijn er een aantal die zich aangemeld hebben bij de sportschool, wat hier praktisch gratis is, 30 euro voor 3 maanden onbeperkt!

Daarnaast zijn er de extra vakken, taiji (nl: tai chi), kaligrafie en dat handenarbeid ding. Woensdag was de eerste les kaligrafie, echt heel leuk. Volgens de leraar duurt het ongeveer 20 jaar voor je meester bent in kaligrafie. We zijn hier maar een half jaar, en de cursus duurt maar 7 weken (1x per week). Echt veel kunnen we dus helaas niet doen, maar de lessen zijn zeker de moeite waard! Vandaag zou ook de eerste les taiji beginnen, maar helaas waren we maar met 3 personen. Veel mensen hadden vandaag een training voor het HSK examen, waardoor er niet veel personen op zijn komen dagen. Hopelijk gaat het volgende week wel door :)

De lessen op school gaan nog steeds goed, het lezen en schrijven gaat echt met sprongen vooruit, het spreken en verstaan iets minder, maar nog steeds voldoende. Ook ik had vandaag HSK examen training, uiteraard nog op het laagste niveau (1). Dit ging vrij gemakkelijk, dus wil ik mei opgaan voor het HSK examen niveau 2 :)

Het Nederlandse ontbijt begin ik langzaamaan wel te missen. Boterhammen met kaas kennen ze hier niet, alleen zoete broodjes met een vulling. Het avondeten is wel super lekker, met noodles en rijst kunnen ze hier toch heel veel variëren. Als we een keer geen zin hebben in Chinees eten, is er ook volop keuze uit Koreaanse, Thaise en Vietnamese restaurants.

Dat was het weer!

Zàijiàn!

• 07 Maart 2014 - 21:03

Kimberley:

Wat leuk om al je verhalen te lezen;) het eten lijkt me indd goed daar.
    Succes met je lessen en andere bezigheden daar!
    Groetjes Kim en Xander

• 08 Maart 2014 - 18:49

Wilma:

Super leuk om al je verslagen te lezen. Succes met al je cursussen en andere bezigheden.
    Heel veel groeten vanuit een warm Overlangel.
    Wilma en de rest van de fam.

• 18 Maart 2014 - 22:03

Astrid Reijs:

Hoi Rob, Fijn dat je je eigen niet verveelt. Leuk om de verslagen te lezen. Blijf je een beetje bij.
    Veel succes met je cursussen en andere dingen. Groetjes Astrid.